MENSCH Nemzetközi Alapítvány

Rólunk a médiában
"...nemzetközi kihívások, innovatív megoldások..."
Események

Multikultúrális Gyermektábor

Helyszín: Balatonlelle, Faházas tábor, 2005. augusztus
Részvevők: kisiskolások, 10-12 éves korig, kb. 120 fő.

Cél: a különbözô kulturájú és társadalmi helyzetû gyerekek számára megismerhetôvé és egyenrangú - elfogadhatóvá tenni az emberi sokféleséget. A kulturális hagyományok szellemi tartalmainak és gyakorlati formáinak föltárásával, valamint az újraalkotás kreatív eszközeivel igyekszünk a sokféleséget egymáshoz közelíteni, (a kártékony energiákat építô irányba terelni) az együtt élést az elfogadó közösségi lét szintjére emelni. Bôvebben: A Mensch Alapítvány alapvetô célja, hogy a XX. századi zsidó Holokauszt tragédia ne merüljön feledésbe, egyúttal azon munkálkodni, hogy hasonló, embert pusztító társadalmi jelenségek újra és újra ne jöjjenek létre. A cél megvalósításához különféle kulturális eszközöket, mûfajokat hívunk segítségül a sokoldalú téma sokoldalú megközelítéséhez.

Ezt a szellemi-nevelô programot - úgy véljük - már gyerekkorban kell elkezdeni, amikor a gyerekek még fogékonyak. De egyúttal hajlamosak a kontroll nélküli utánzásokra úgy szellemileg, mint cselekvéseikben. Tehát a feladat a sokféleség megismerése: hagyományok, szellemi áramlatok, formai megnyilvánulások.

Elképzelésünk szerint a táborban többféle vallású, etnikumú, társadalmi helyzetû és fizikai állapotú gyerek venne részt, mint pl.: ateista, keresztény, hindu, muzulmán, roma, zsidó, stb.; jó kondíciójú és sérült gyerek egyaránt. Fontos, hogy kölcsönösen megismerjék a vallások szellemi tartalmát, lényegeit, azonosságokat és különbözôségeket. Ehhez egyfelôl a gyerekeknek maguknak kell bemutatniuk életmódjukat, szertartásaikat, ünnepeiket, másfelôl ismeretterjesztô elôadásokon vennének részt, amelyek bemutatnák a különféle vallási hagyományokat. Belekóstolnak a jellegzetes életmódok napi gyakorlatába, - de a hangsúly a kultúrán van (irodalom, színház, képzômûvészet). E vonulatban adunk teret a drámapedagógia lehetôségeinek.

Feladat tehát: A különféle szellemiségek jegyében létrejött dalok, színdarabok, zenemûvek, táncok, lakóterek, díszítmények megismerése, és újraalkotási játékok. Kézmûves mesterek segítségével lehet megismerni és újrateremteni a jellegzetes alkotási formákat (pl.: vályogvetés, rézdomborítás, kerámiaégetés, textilhímzés, famegmunkálás, specifikus fôzés, stb., mindez a kultikus tárgyak és életmód ürügyén.)

A sokoldalú programok megvalósításához szükséges, hogy a programban részt vegyenek képzett pedagógusok, akik segítik a tábor napi ritmusának, mûködésének a rendjét. Szükséges, hogy állandóan jelen levô mesterek, mûvészek egymásra épülô feladatokkal egy alkotó folyamatot építsenek ki a gyerekek között. Valamint szükséges, hogy ismert személyiségek egy-egy alkalommal a különleges, vonzó speciális teljesítményt demonstrálják. Fontos, hogy a gyerekek fizikuma is fejlesztve legyen, hogy játékos, érdekes sportversenyek, küzdôsportok szerepeljenek a programban, - kivezetô utat mutatva az agresszív megnyilvánulásokból. Fontosnak tartjuk, hogy a foglalkozások és a részelemek megmutassák a gyerekek számára azokat az összefüggéseket, miszerint a foglalkozások célja az, hogy gondolataink és cselekvéseink, indulataink ne a másik legyôzésére és valós elpusztítására irányuljanak, hanem inkább az önépítésre.

Tehát: rombolás helyett alkotás, a másik iránti kiváncsi elfogadás. Megérteni, hogy az emberi élet olyan érték, amely nem eshet áldozatul a sokféleséget torzan értelemô napi politikai és üzleti érdekeknek. A sokféleség tudjon létezni egyenrangúan. Fontosnak tartjuk a személyes kontaktust a gyerekekkel, és a személyes intenzív élmények közvetítését. Ezért a múlt megtörtént népirtásairól is közvetlen információkat kívánunk nyújtani, és a táborba idôs túlélôket hívunk meg.

A Mensch Alapítvány elsô Multikulturális Táborát 2005. augusztusra tervezzük. Tapasztalataink, és módszerünk dokumentálása alapján szeretnénk a következô években több ilyen tábort létrehozni, valamint más országokban is megvalósítani.

Továbbá az iskolákban évközben mindegy "szintentartó" Multikulturális eseménynapokat tartanánk.